Start een Start to Walk in jouw buurt!

Neem met je organisatie deel aan ons nieuwe ‘Start to Walk’ pakket! 

Een inclusief wandelaanbod ontwikkeld voor mensen met diabetes en obesitas, maar ook voor mensen met andere gezondheidsproblemen, en (nog niet) wandelaars van alle niveaus en leeftijden.

De ideale kans om mensen aan het bewegen te krijgen, nieuwe leden aan te trekken en het sociale netwerk in jouw buurt te versterken. Wij bezorgen een kant-en-klaar pakket met goede omkadering.

Ons doel?

  1. Mensen met diabetes en obesitas, niet-sporters en mensen met andere gezondheidsproblemen op een laagdrempelige manier aan het bewegen krijgen én te houden. 
  2. Jullie als organisatie ondersteunen, informeren en begeleiden in het bewegen met deze doelgroep, zodat zij in een veilige omgeving en op een gezonde manier kunnen bewegen.

Inhoud?

  • In 10 weken conditie opbouwen naar een gezamenlijk wandeldoel
  • Wekelijkse wandeltrainingen onder begeleiding van een ervaren begeleider
  • Leuke en gemotiveerde groep van deelnemers
  • Individuele begeleiding en advies op maat
  • Een gezonde dosis motivatie en plezier tijdens elke stap
  • Afwisselende routes in de natuur in jouw buurt
  • Gelijkgestemden ontmoeten en lokale gemeenschap versterken
  • Gratis voor deelnemers

Welke meerwaarde bieden we jullie?

S-Sport // Recreas zorgt voor het kant-en-klareStart to Walk’ pakket en goede omkadering. Kortom, we bieden jullie alle tools en vaardigheden om de ‘Start to Walk’ sessies goed te begeleiden. Dit pakket bestaat uit:

  • Een uitgebreide online bijscholing en schriftelijke cursus voor de begeleider in maart of september. 
  • Een ehbo-kit voor de begeleider. 
  • Fluohesjes voor de begeleider en deelnemers.
  • Een uitgebreide brochure met info over o.a. gezondheidsvoordelen, wandeluitrusting, veiligheid, diabetes specifieke informatie en motivatie tips & tricks, voor de begeleider én de deelnemers.
  • Gepersonaliseerde flyers om reclame te maken.
  • Een contactpersoon van het projectteam bij wie de begeleiders terecht kunnen voor vragen.
  • Check-in door contactpersoon halverwege het traject.
  • Een gezellig afsluitmoment.
  • Evaluatiemoment achteraf.

Wat dienen jullie zelf nog te ondernemen?

  • Begeleider zoeken die deze wandelsessies op vrijwillige basis of als deel van zijn takenpakket binnen de organisatie wil begeleiden.
  • Afspreken van de startdatum, een startlocatie en -uur van de wekelijkse wandeltrainingen.
  • Uitstippelen van de wandelroutes. Tips en tools hiervoor krijgen jullie in de bijscholing en cursus.

Wat kost dit ons?

Het Start to Walk-pakket wordt voor jullie als organisatie volledig gratis aangeboden. Jullie dienen enkel tijd te investeren in het zoeken van een wandelbegeleider die de lokale organisatie op zich zal nemen.

Wanneer en hoe vinden de bijscholingen voor begeleiders plaats?

De bijscholingen voor 2025 vinden plaats online op volgende momenten:
Voor het voorjaar 2025:

  • Dinsdag 18/03 van 19:00 tot 22:00
  • Donderdag 20/03 van 9:30 tot 12:30

Voor het najaar 2025:

  • Dinsdag 23/09 van 19:00 tot 22:00
  • Donderdag 25/09 van 9:30 tot 12:30

Op die manier kan iedereen aansluiten vanaf verschillende locaties. Naast de online bijscholing, krijgt elke begeleider een schriftelijke cursus met alle nodige informatie om een groep te begeleiden als houvast tijdens ‘Start to Walk’. 

Kunnen jullie er op de vastgelegde data niet bij zijn? Geen probleem! We voorzien jullie van een opname van de bijscholing en de schriftelijke cursus. Zijn er nadien nog vragen, dan kunnen deze altijd via mail gesteld worden.

De ideale periode om te starten met ‘Start to Walk’?

De begeleiders van onze pilootprojecten van het ‘Start to Walk’ pakket gaven aan dat de april of oktober de ideale periode is om te starten met de 10 weken ‘Start to Walk’. Op die manier zijn de wandeltrainingen net voor de zomervakantie of kerstvakantie gedaan. 

Starten jullie liever op een ander moment? Dat is ook helemaal ok! Je kan met je organisatie starten wanneer je wil. Ook het aantal weken kan aangepast worden aan jullie noden en mogelijkheden. Bespreek je graag de opstart van ‘Start to Walk’ met ons team? Aarzel niet om ons te contacteren via mail. 

Gepersonaliseerde flyers?

Indien jullie een startdatum, -uur en -locatie hebben gevonden voor de wandelsessies, kunnen we voor jullie gepersonaliseerde flyers maken en drukken of digitaal doorsturen (afhankelijk van jullie voorkeur). Gezien het tijd nodig heeft om de flyers te bestellen en te laten drukken, spreken we hier samen een deadline voor af. Dit wil zeggen dat jullie tijdig de locatie, datum en uur zullen moeten doorgeven. Indien dit niet tijdig gebeurd, kunnen we wel flyers afleveren waarop deze informatie zelf met de hand kan bijgeschreven worden.

Inschrijvingen?

De deelnemers kunnen inschrijven voor Start to Walk bij de begeleider zelf. We bezorgen hiervoor een sjabloon dat ingevuld kan worden door de begeleiders met de nodig contactgegevens van de deelnemers. Dit inschrijvingsdocument moet voor de start van de wandelsessies aan ons bezorgd worden. Op die manier wordt iedereen die ingeschreven is gratis verzekerd bij ons tijdens het wandelen. Ze hoeven daarvoor geen lid te zijn van onze federatie. Indien er mensen later aansluiten, mogen deze bij op deze lijst geschreven worden en licht de begeleider ons in over de extra deelnemers, zodat deze in orde zijn met hun verzekering. Na afloop van de wandelsessies bezorgt de begeleider ons een definitieve lijst van de mensen die hebben deelgenomen, zodat we hier zicht op hebben en hen kunnen bevragen over hun ervaringen met het project.

Is er een vergoeding voor de wandelbegeleiders voorzien?

We voorzien geen vergoeding voor de wandelbegeleiders. Wel krijgt hij/zij van ons een gratis opleiding, schriftelijke cursus als houvast, goede ondersteuning bij vragen, een ehbo-kit en een goodiebag bij de laatste wandelsessie. Hiermee hopen we hen intrinsiek te motiveren om dit engagement op zich te nemen. Natuurlijk kunnen jullie er als organisatie zelf voor kiezen om een begeleider aan te stellen die dit opneemt als deel van zijn takenpakket of kunnen jullie zelf een vrijwilligersvergoeding voorzien.

Interesse? Stuur een mail naar evelyn.fonderie@s-sportrecreas.be.

In samenwerking met:
Solidaris      Sport Vlaanderen     Diabetesliga    Sportieq    Wandelsport Vlaanderen

.